MORA actualiseert advies kilometerheffing

vrachtwagens op snelwegDe Mobiliteitsraad formuleerde op 27 februari 2015 een advies over de maatschappelijke randvoorwaarden van de kilometerheffing. De Raad ontving nog geen formele terugkoppeling over zijn advies. Tijdens de voorbereiding van het advies hadden de leden onvoldoende zicht op mogelijke beleidskeuzes over zijn aandachtspunten. Daarom gaat de MORA in het voorliggende advies in op het belang van participatie en communicatie bij de totstandkoming van de kilometerheffing en benadrukt hij dat de aanbevelingen uit zijn advies van 27 februari 2015 blijven gelden. De Raad herhaalt de maatschappelijke randvoorwaarden en vraagt duidelijkheid aan de Vlaamse Regering over haar beleidskeuzes.

Specifiek over de wijzigingen aan het samenwerkingsakkoord vraagt de MORA aan de Vlaamse Regering om:

  • De maatregel in te bedden in een langetermijnvisie op mobiliteit en fiscaliteit, die minstens een visie bevat op een sociaal-rechtvaardige beprijzing voor alle modi en een voorstel omvat voor het internaliseren van de externe kosten.
  • De verkeersfiscaliteit voor vrachtwagens te herzien met aandacht voor het vermijden van ongewenste effecten.
  • Geen tariefvariaties te voorzien naar tijd en plaats zolang de kilometerheffing alleen geldt voor goederenvervoer.
  • Eén tarief per voertuigcategorie te voorzien op het Vlaamse wegennet dat onder de kilometerheffing valt.
  • De definitie van de vrijstellingen voor landbouwvoertuigen zodanig te formuleren dat ze rechtszekerheid biedt.
  • Ook vrijstellingen te voorzien voor voertuigen die uitsluitend bedoeld zijn voor het geven van opleidingen.
  • Rekening te houden met het in België geldende arbeidsrecht met betrekking tot de verantwoordelijkheid van de werkgever bij het subsidiair aanduiden van de bestuurder als belastingschuldige.