MORA denkt mee over conceptnota 'Clean Power for Transport'

electrische wagen wordt opgeladen

De MORA en SERV vinden het positief dat ze vroeg in het beleidsproces rond ‘Clean power for transport’ om advies gevraagd worden. Ze zien het als een meerwaarde om alle stakeholders betrokken te krijgen bij de ondersteuning en marktontwikkeling van alternatieve, milieuvriendelijke brandstoffen en de uitrol van de bijhorende infrastructuur tegen 2020 en daarna, zoals bepaald in een Europese richtlijn. De MORA en SERV beklemtoonden in vroegere adviezen al  het belang van een evolutie naar een duurzamer en groener voertuigenpark in Vlaanderen. Ze menen dat de vooropgestelde doelstellingen realistisch zijn en verwelkomen het initiatief van de Vlaamse overheid om op korte termijn acties te nemen.

Het advies somt vervolgens enkele aandachtspunten op om mee te nemen in de verdere ontwikkeling van een Vlaams en Belgisch beleidskader inzake ‘Clean power for transport’:

  • Besteed aandacht aan de bestaande beleidskaders en de combinatie met CPT-doelen.
  • Communiceer duidelijk naar gebruikers over de Vlaamse ambitie inzake koolstofarme voertuigen.
  • Maak een keuze voor prioritaire gebruikersgroepen om zo korte- en langetermijnwinsten te genereren.
  • Zorg voor een afstemming van de keuze voor locaties voor laad-en tankinfrastructuur met de keuze voor prioritaire gebruikersgroepen.
  • Voorzie een transparante nulmeting en monitoring van korte- en langetermijnacties.
  • Besteed voldoende aandacht aan de vergroeningsmogelijkheden in het goederenvervoer, met bijzondere aandacht voor binnenvaart en wegvervoer.