Advies hervorming BIV

Vlaams minister van Leefmilieu Natuur en Cultuur
Joke Schauvliege
Philippe Muyters
Advies hervorming BIV als tussenstap naar vergroening verkeersfiscaliteit

De Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA) bracht op 13 september 2011 advies uit over het voorontwerp van decreet tot hervorming van de belasting op inverkeerstelling (BIV). De MORA vraagt een aanpassing van de berekeningswijze van de nieuwe BIV om vergroening en sociale correcties beter te laten samengaan.
Voor de MORA is de hervorming van de BIV wel een tussenstap in de globale hervorming van de verkeersfiscaliteit, maar omdat de BIV als sturend instrument veel beperkingen kent, vraagt hij om de fiscale hervorming verder te zetten in een coherent kader. Hierbij mag het evenwicht tussen klimaat en luchtkwaliteit niet uit het oog verloren worden. Omwille van de technologieneutraliteit is de MORA ook geen voorstander om elektrische en hybride wagens vrij te stellen van BIV.

Sociale gevolgen van een vergroening van de verkeersfiscaliteit zijn nu nog onduidelijk, maar moeten gemonitord en indien nodig gecompenseerd worden. Een maatschappelijk debat over de variabilisering en differentiëring van de heffingen is dan ook dringend aan de orde. In zijn advies stelt de MORA ook enkele bestuurlijke tekortkomingen vast. Zo kan de regelgeving transparanter. Om verder versnippering tegen te gaan wordt gepleit voor meer afstemming tussen de gewesten. Het voorstel is erg complex, een eenvoudige, duidelijke en toegankelijke communicatie vindt de MORA dan ook dringend en noodzakelijk.