MORA verwelkomt samenwerkingsakkoord kilometerheffing voor vrachtwagens

vrachtwagen op autobaanDe MORA vindt het positief dat de drie gewestregeringen een samenwerkingsakkoord afsluiten voor het invoeren van de kilometerheffing voor goederenvervoer over de weg. Hiermee leggen ze een juridische basis voor één systeem in België, een belangrijk aandachtspunt voor de maatschappelijke aanvaardbaarheid van de maatregel.
Het debat binnen de MORA geeft aan dat de aanvaarbaarheid van de kilometerheffing gekoppeld wordt aan een aantal voorwaarden. Vooral de hoogte van de tarieven, die nu nog niet zijn vastgelegd, zal de gedragenheid van de kilometerheffing bepalen. Daarom blijft het belangrijk hierover met de stakeholders binnen de MORA te overleggen.

De gezamenlijke tariefmethodologie over de gewesten heen, die wordt vastgelegd in het samenwerkingsakkoord, vindt de raad transparant en duidelijk. De tarieven kunnen maar volgens een beperkt aantal parameters variëren wat de duidelijkheid zeker ten goede komt.

De mogelijke tariefvariaties binnen, maar ook tussen de gewesten, kunnen tot ongewenste effecten leiden, zowel sociaal-economisch als vanuit het mobiliteitsoogpunt. De raad vraagt om met de drie gewesten afspraken te maken om de tarieven zo homogeen mogelijk te houden.

De MORA ondersteunt het doorrekenen van de externe kosten van goederenvervoer. De invoering van de kilometerheffing moet mee toelaten doelstellingen met betrekking tot emissiereducties van transport te halen, zoals voorzien in het Vlaamse luchtkwaliteit- en klimaatbeleid.

De bezorgdheid blijft over de impact op het concurrentievermogen van de Vlaamse havens en de wegtransportsector. De raad vraagt om een volledige sociaal-economische impactstudie uit te voeren.

Daarnaast is er nood aan een participatietraject voor het vastleggen en uitbreiden van het wegennet waarop de kilometerheffing van toepassing is.