Effecten van de crisis op het goederenvervoer

De financiële en economische crisis heeft zijn impact gehad op het goederenvervoer. Zowel het wegvervoer, spoor als binnenvaart zijn sterk getroffen. De terugval in het goederenvervoer is procentueel sterker dan deze van de algemene economische indicatoren. 

Spoorvervoer Wegvervoer Binnenvaartvervoer icoon meer info - mora
goederenvervoer: goederentrein wegvervoer: vrachtwagens goederenvervoer: binnenvaartschip  
Het spoorvervoer is van de drie modi het sterkst getroffen. Dit komt door de sterke terugval van vervoer van producten als staal en ertsen.  De impact op het wegvervoer is minder eenvoudig vast te stellen door het ontbreken van recente en Vlaamse cijfers. In het binnenvaartvervoer
neemt ook het vervoer in 
deze productcategorie sterk
af. Het grote aandeel van deze klassieke, crisis-gevoelige trafieken maken spoor en binnenvaart extra kwetsbaar.
 

 

Wegvervoer 

wegvervoer: vrachtwagens

Voor het goederenvervoer over de weg zijn maar een beperkt aantal statistieken beschikbaar om het effect van de crisis te duiden.

De Conjunctuurenquête van het ITLB en een enquête van Transport en Logistiek Vlaanderen geeft een beeld van de impact van de crisis op de bedrijfseconomische aspecten: het personeelsbestand van de ondernemingen neemt af, bijna de helft van de ondernemingen heeft klanten verloren en investeringen worden uitgesteld.

Ook voor de mobiliteitsaspecten zijn maar een beperkt aantal recente cijfers voorhanden.  De belangrijkste reden hiervoor is dat ADSEI deze de basisstatistieken voor het wegvervoer via enquêtes verzamelt en de verwerking ervan vraagt tijd. Anderzijds is voor gegevens over het Belgische grondgebied afstemming nodig met andere Europese landen, wat opnieuw vertraging veroorzaakt.  De MORA heeft in zijn Mobiliteitsverslag gebruik gemaakt van cijfers van 2007 en 2008.

Goederenvervoer over de weg door in België ingeschreven voertuigen

Voor het goederenvervoer over de weg door in België ingeschreven voertuigen is voor het aantal vervoerde ton en het aantal afgelegde tonkilometer reeds een afname vast te stellen tussen 2007 en 2008. Een deel van deze afname is te verklaren door de crisis, een ander deel door de methodiek van dataverzameling. Het goederenvervoer over de weg door in België geïmmatriculeerde voertuigen kent reeds langer een afname, doch niet zo sterk als tussen 2007 en 2008.

België
2007 2008 Verschil 2007-2008
Ton (in 1.000 ton) 352.132 317.599 -9,81%
Tonkilometer (miljoen) 42.084 38.355 -8,86%

Bron: ADSEI

 

Aantal voertuigkilometer afgelegd in Vlaanderen

In 2008 is voor het aantal afgelegde voertuigkilometers met vrachtwagens en trekkers op Vlaams grondgebied een afname van ongeveer 4% vast te stellen. Deze afname is een breuk na een jarenlange toename van het aantal voertuigkilometers, + 11% tussen 2003 en 2007. De crisis verklaart deze afname geheel of gedeeltelijk.

Vlaanderen
 
2007
2008
Verschil 2007-2008
lichte vracht
(miljoen)
5.977,40
6.070,50
+1,56%
vrachtwagen of trekker (miljoen)
5.729,20
5.490,80
-4,16%

Bron: FOD Mobiliteit en Vervoer

 

Inschrijving nieuwe voertuigen in Vlaanderen

De inschrijving van nieuwe voertuigen in Vlaanderen toont opnieuw de impact van de crisis. In vergelijking met 2008 nam het aantal nieuw ingeschreven bedrijfsvoertuigen zwaarder dan 3,5 ton af met ongeveer 12%. De inschrijving van het aantal trekkers halveerde (-47,5%) bijna tussen 2008 en 2009.

 
2007
2008
2009
Verschil
2008-2009
Bedrijfsvoertuigen > 3,5 ton
3.998
3.941
3.458
-12,3%
Trekkers
4.770
4.941
2.594
-47,5%

Bron: Febiac

icoontje-pijltje-terug

 

 


 

 

Spoorvervoer

 

goederenvervoer: goederentreinHet spoorvervoer ondervindt, net als de andere vervoersmodi, hinder van de crisis. De trafieken in ton en tonkilometer nemen af met een derde tussen 2008 en 2009. De hier gebruikte cijfers geven enkel een beeld van de goederenvervoeroperator van de NMBS Groep. Van de andere goederenvervoeroperatoren per spoor zijn geen gegevens bekend. Het ontbreken van gegevens van de andere goederenvervoeroperatoren betekent een hiaat in de kennis en evolutie van het vervoer per spoor.

 

Evolutie trafiekcijfers goederenvervoer per spoor in België 2008 – 2009 [1] 

De vastgestelde daling van de trafiek van NMBS Logistics is deels te wijten aan de crisis en deels door de daling van het marktaandeel.  Het marktaandeel van de NMBS goederenvervoeroperator neemt geleidelijk af. In 2008 bedroeg dit marktaandeel 93,9%; in 2009 was dit 89,9%. De terugval is het zwaarst bij het vervoer van staal dat een afname kent met 50%. In het containersegment is een afname van 20% vast te stellen [2]

België
2008
2009
Verschil 2008-2009
Ton (miljoen)
55,5
36,5
-34%
Tonkm (miljoen)
7.882
5.439
-31%

Bron: NMBS-Holding [2]

[1] Enkel cijfers voor de goederenvervoerder van de NMBS Groep: B-Cargo, vanaf 2009 NMBS Logistics
[2] NMBS Groep, persbericht 14/01/2010 "NMBS: aantal reizigers stijgt nog in 2009"

Evolutie van het spoorvervoer in Europa in tonkm (miljoen tonkm) 

De terugval van het spoorvervoer is vast te stellen over heel Europa. Traditioneel nemen staal, petroleumproducten en ertsen een groot marktaandeel in het spoorvervoer. Deze markten kenden door de crisis een sterke terugval.

 
2005
2006
2007
2008
2009
Verschil 2008-2009
NMBS, België
8.130
8.576
8.147
7.883
5.439
-31,0%
DB, Duitsland
83.111
96.388
98.795
113.634
93.948
-17,3%
SNCF, Frankrijk
40.697
40.681
40.634
35.932
26.482
-26,3%
SBB/CFF, Zwitserland
11.482
12.345
13.368
12.546
11.674
-7,0%
RENFE, Spanje
10.823
10.954
10.476
9.737
6.972
-28,4%
PKP, Polen
43.791
42.651
43.548
39.200
29.941
-23,6%
FS, Italië
20.131
20.868
21.197
19.918
13.569
-31,9%

Bron: UIC via NMBS Holding

icoontje-pijltje-terug

 


 

 

Binnenvaart

 

goederenvervoer: binnenvaartschipHet vervoer over de binnenvaart heeft ook te lijden onder de crisis. Na een jarenlange groei is een sterke daling van de trafiek vast te stellen. De trafiek in tonkilometer neemt af met bijna 16%. Het aantal vervoerde ton over de waterwegen neemt iets minder sterk af maar toch nog met 14%. Het aantal ladingen en lossingen nemen respectievelijk af met ongeveer 11% en 10%. Deze afname is minder sterk dan de andere binnenvaartcijfers wat er op kan wijzen dat de daling vooral te wijten is aan een afname van het transitvervoer.

 

Binnenvaart: vergelijking trafiekcijfers in Vlaanderen 2008-2009

Een vergelijking tussen de afname van de tonnages vervoerd via de binnenvaart (- 14,1%) en de maritieme trafiek in de Vlaamse zeehavens (-14,3%) toont het belang van de havens aan voor de Vlaamse binnenvaart.

 
2008
2009
Verschil 2008-2009
Tonkilometer
4.584.290.925
3.872.657.616
-15,52%
Ton
71.481.901
61.387.534
-14,12%
Ladingen
8.778.580
7.849.199
-10,59%
Lossingen
31.254.942
28.085.189
-10,14%
TEU
507.769
445.638
-12,24%

Bron: Promotie Binnenvaart Vlaanderen

Een reden waarom de binnenvaart zwaar getroffen is door de crisis, heeft te maken met het traditioneel belang van droge bulk bij het binnenvaartvervoer. Op het netwerk van De Scheepvaart, met het Albertkanaal als belangrijkste as, verliezen tussen 2008 en 2009 vooral de ertsen (-76%) en de metaalproducten (-44%). Voor deze producten is de terugval te wijten aan het terugschroeven van de productie in een aantal fabrieken in de Luikse staalindustrie. De petroleumproducten kunnen zich redelijk handhaven (-2%). Delfstoffen en bouwmaterialen blijven de belangrijkste productcategorie en nemen af met 5%.

icoontje-pijltje-terug